Online


Get this .

Animasi

Home

Kamis, 06 November 2014

UPACARA/ADAT ISTIADAT DINA KAHIRUPAN URANG SUNDA

Ti mimiti dina jero kandungan, urang Sunda geus dianteur ku mangrupa-rupa kabiasaan para karuhun, sakedik aya guaran meunang nyutat tina seratan batur ngeunaan rupa-rupa kabiasaan nu mangrupakeun hiji kabudayaan pikeun urang Sunda.

MANGSA KAKANDUNGAN
  • Kakandungan nincak opat bulan
Mangsa baheula dina kabiasaan urang Sunda, lamun umur kakandungan awéwé karék nincak 2-3 bulan, acan disebut kakandungan, masih kénéh disebut nyiram, sanggeus nincak kana opat bulan karék disebut kakandungan.  
Upacara nu diayakeun dina mangsa kakandungan opat bulan biasana sok ngayakeun salametan, atawa pangaosan.  Kalayan ngondang tatangga pikeun ngadungakeun supaya jabang bayi nu dikandung salamet nepika gubragna ka alam dunya.
  • Kakandungan nincak tujuh bulan/Tingkeban
Upacara Tingkeban mangrupakeun hiji acara nu diayakeun dimana umur kakandungan nincak kana umur tujuh bulan. Tujuan tina upacara ieu nyaéta  supaya nu dikandung jeung nu ngandungna salamet. Dina acara ieu biasana sok sok aya pangaosan kalayan maca ayat-ayat Al-Qur’an Surat Yusuf jeung Surat Maryam.  Di sagédéngeun éta disayagikeun rupa-rupa alat pikeun ngamandikeun nu kakandungan, rurujakan nu disebut kanistrén tina tujuh rupa bungbuahan. Nu keur kakandungan dimandian ku tujuh urang baraya pangdeukeutna, dipingpin ku paraji, kalayan make samping kebat tujuh lambar piligenti, make cai kembang tujuh rupa, dina banyuran an u katujuh, cai diasupan belut, nu ngandung harti hiji paménta supaya dimana babarna engké si orok bisa lésang jiga belut. Dibarung ku muragna belut, kalapa gading nu geus disadiakeun dibeulah make bedog, hal ieu ngandung siloka supaya orok nu gelar ka alam dunya mibanda sifat jiga kalapa gading nu alus, caina amis, sarta eusi kalapana  ngeunah. Sanggeus réngsé dipandian, nu kakandungan didangdosan, laju muru tempat rujak kanistrén, acara diteruskeun ku dagang rujak tadi, minangka tukang dagang nu kakandungan ngaladangan barudak jeung para uleman meuli rujak make talawéngkar, minangka duitna.
  • Kakandungan nincak salapan bulan
Upacara kakandungan salapan bulan diayakan nalika umur kandungan nincak salapan bulan, maksud dina upacara ieu nyaéta sangkan orok nu dikandung ganjang lahir kalayan salamet, minangka siloka dina ieu upacara disadiakeun bubur lolos, anu dibaikeun reujeung tumpeng, atawa kadaharan liana.
  • Upacara Reuneuh Mundingeun
Upacara Reuneuh Mundingeun diayakeun lamun umur kakandungan leuwih ti salapan bulan, maksud diayakeun ieu upacara nyaéta sangkan nu kakandungan gancang babar, ulah nepika jiga munding, jeung sangkan ulah ayah al nu teu dipikaharep. Dina prak-prakanana, beuheung nu keur kakandungan dikongkorongan ku kolotok munding, bari dituyun jiga nuyun munding dibawa ngurilingan kandang munding tujuh kuriling, sanggeus ngurilingan kandang munding, ku paraji dipandian, terus dibawa ka jero imah. Pikeun upacara nu ieu ayeuna geus arang langka diayakeun.

NALIKA OROK GEUS GUBRAG KA ALAM DUNYA
  • Mulasara bali/plasénta
Bali dianggap dulur si orok jeung teu meunang dipiceun sagawayah, kudu diayakeun upacara husus pikeun ngurebkeuna atawa malidkeun ka walungan. Bali nu bijilna bareng jeung orok diteundeun dina pependil, dicampuran ku bumbu-bumbu uyah, asem, gula beureum, ditutupan ku lamak bodas, dibéré liang paranti hawa (élékan). Pependil diais make samping kebat, make paying, biasana ku paraji atawa ku kokolot, dikurebkeun dihareupeun imah, dibarengan ku maca hadiah atawa tawasulan ka Syéh Abdulqadir Jaélani jeung ka para karuhun. Di luhureuna dicaangan ku cempor atawa obor nepika tali puser si orok leupas. Upacara ieu mibanda siloka, supaya orok gedéna engké jadi jalma nu bagja.
  • Neunjrag Bumi
Upacara Neunjrag Bumi nyaéta neunggeulkeun halu kana taneuh tujuh kali deukeut orok, atawa make cara séjén nyaéa si orok digolérkeun dina palupuh, terus digebrag kucara neunggeul palupuh. Tujuan tina upacara ieu sangkan si orokj teu jadi jalma nu barbarian reuwas.
Upacara Puput Puseur Sanggeus orok leupas tali puserna, biasana diayakeun salametan, tali puser ku indung beurang diasupkeun kana kanjut kundang. Puseur ditutupan ku bénggol nu geus tibungkus ku lamak atawa kapas, maksud dina upacara ieu nyaéta sangkan puseur budak teu dosol. Upacara ieu sok dihijikeun jeung mere ngaran ka budak, bari maca do’a salamet, nyayagikeun bubur beureum jeung bubur bodas.
  • Nurunkeun
Nurunkeun mangrupakeun hiji upacara dimana orok munggaran dibawa kaluar ti imah, ngandung maksud pikeun ngawanohkeun orok ka sabundereunna. Acarana dieusi ku pangaosan, du’a pikeun kasalametan. 
  • Cukuran/Marhabaan
Umur orok 40 poé Upacara cukuran ngandung maksud pikeun meresihan atawa ngumbah buuk orork tina sagala najis, nu mangrupakeun hiji acara nu dieusi ku maca Barjanzi atawa riwayat Kanjeng Rosul, si orok dibawa nguriling pikeun diteukteuk buukna ku para uleman bari terus maca Barjanzi. Pakarang pikeun upacara ieu nyaéta kembang tujuh rupa, gunting nu make perhiasan (cincin, kongkorong, geulang,) 
  • Turun Taneuh
Upacara Turun Taneuh diayakeun mun budak geus bisa nincakkeun suku kana taneuh, ngandung maksud sangkan si budak nyaho kaayaan sakurilingna jeung nyaho kana hal kadunyaan. Upacarana ngondang tatangga. Sasadiaan pikeun upacara ieu diantarana samping pikeun ngais, samak, pare sakeupeul, perhiasan emas, duit lambaran ti mimiti ratusan, réwuan, nepika puluhan réwu. Dina prak-prakanna, sanggeus ondangan karumpul, ngadu’a, sanggeus bérés ngadu’a, budak dibawa kaburuan, diburuan geus disadiakeun kadaharan, perhiasan jeung duit nu ditenudeun dina luhur lamak bodas. Si budak sina nincak barang-barang nu dina luhur lamak tadi. Upacara ieu ngandung maksud sangkan jaga éta budak motékar dina nyiar kipayah. 
  • Sepitan/Sunatan Baraya tangtu tos uninga
MANGSA ASUP RARABI
Samé méméh rarabi atawa, urang Sunda kaasup mibanda kabiasaan nu kacida lobana diantarana :
  • Neundeun Omong
Nyaéta kolot ti pihak lalaki dating ka kolot pihak awéwé, pikeun ngawanohan sarta neundeun omongan yén éta budak awéwé téh rék dilamar.. 
  •  Ngalamar atawa nyeureuhan
Nyaéta pihak kolot lalaki ngadatangan deui pihak awéwé pikeun ngalamar, dina kasempetan ieu sok dibadamikeun rarancang pikeun waktu upacara nikah, kalayan dibarengan ku pihak lalaki mikeun waragad sakadugana. Ti mimiti harita, si awéwé geus kabeungkeut kulamaran si lalaki. 
  • Seserahan
Nyaéta mikeun si jajaka calon pangantén ka pimitohaeunna, dibarengan ku barang bawa rupa-rupa babawaan, gumantung kana kabiasaan wewengkon séwang-séwangan. Prak-prakanna bisa 2 poé saméméhna poé akad, atawa dihijikeun jeung poé geprakna akad nikah. 
  • Akad Nikah/Ijab Qobul
Sanggeus seserahan, diteruskeun kana akad nikah, luyu jeung ageman urang Sunda nu loba ngagem agama Islam, acara ieu diayakeun numutkeun katangtuan nu geus digariskeun dina ageman Islam. Nyaéta kudu aya wali, saksi, calon pangantén, mas kawin. Di pingpin ku Naib.
  • Munjungan/sungkeman
Nyaéta kadua pangantén sungkeman ka kolotna, pikeun ménta du’a jeung réstu.
  • Nyawér
Dina nyawér ieu ngagunakeun duit récéh, béas, konéng, kekembangan, jeung peremén. Prak-prakan upacarana, pangantén dariuk dina korsi handapeun panyawéran, upacara dipingpin ku juru sawér. Juru sawér ngawih bari ngawur-ngawurkeun eusi nu dina wadah ka pangantén jeung ka para hadirin, biasana lolobana barudak nu parebut sawéran tadi.
Harti siloka dina sawér nyaéta :
Béas minangka siloka kama’muran, ngandung maksud pangharepan pikeun kama’muran pangantén dina ngambah sagara rumah tangga.
Duit récéh minangka siloka yén pangantén dina rumah tangga kudu béréhan, daék bura-béré.
Peremén minangka siloka nu amis, ngandung harti pangharepan dina rumah tangga meunang amisna kahirupan.
Konéng minangka siloka kajayaan, ngandung pangharepan dina rumah tangga bisa anjog kana kajayaan.  

KIDUNG SAWER
Pangapunten kasadaya
Kanu sami araya
Réhna bade nyawér heula
Ngedalkeun eusi werdaya
Dangukeun ieu piwulang
Tawis nu mikamelang
Teu pisan dék kumalancang
Megatan ngahalang-halang
Bisina tacan kaharti
Tengetkeun masing rastiti
Ucap lampah ati-ati
Kudu silih beuli ati
Lampah ulah pasalia
Singalap hayang waluya
Upama pakiya-kiya
Ahirna matak paséa
Wuuurrrr….
  • Nincak Endog/Meuleum harupat/meupeuskeun kendi
Sanggeus nyawér, nincak kana acara nincak endog. Pangantén ngadeukeutan golodog imah, didinya geus disadiakeun peralatan saperti lilin, ajug, harupat 7 leunjeur, samping poléng, élékan, endog hayam atah, kendi eusi cai, jeung batu pipisan. Kabéh bahan ieu ngandung siloka. Dina prak-prakan ieu acara, pangantén meuleum harupat, laju dipiceun kuduaan, prak-prakan ieu ngandung siloka, urang kudu miceun sikep getas harupateun. Pangantén lalaki nincak endog, sanggeus kitu sukuna diteundeun dina dina batu pipisan, pangantén awéwé ngumbah éta suku lalaki make cai dina kendi, kendina laju dipeupeuskeun, ngandung siloka pangabdian pamajikan ka salaki. 
  • Muka panto
Nincak kana buka panto, pangantén awéwé asup ka jero, lalaki nungguan diluar, ha lieu ngandung siloka, awéwé moal mukakeun panto lamun lalaki acan ngucapkeun dua kalimah Syahadat, maksud acara ieu pikeun ngayakinkeun awéwé ngeunaan ageman salakina. Aya gunem catur diantara duaan nu diwakilan ku juru kawih, conto kawihna diantarana :
Istri : Saha eta anu kumawani
Taya tata taya bemakrama
Ketrak- ketrok kana panto

Laki-laki : Geuning bet jadi kitu
Api-api kawas nu pangling
Apan ieu teh engkang
Hayang geura tepung
Tambah teu kuat ku era
Da diluar seueur tamu nu ningali
  • Huap Lingkung/pabetot-betot bakakak
Nincak kana huap lingkung kadua pangantén diuk ngaréndéng, istri dibeulah kéncaeun lalaki, dihareupeun geus sadia sangu konéng jeung bakakak hayam. Prak-prakan acara ieu, pangantén silih betot bakakak, sanggeus mareunang bagéan bakakak pangantén silih huapan. Siloka dina upacara ieu nyaéta kadua pangantén kudu silih béré dibarengan ku ihlas.  

MANGSA MULIH KA JATI, MULANG KA ASAL (TILAR DUNYA)

Salaku mahluk anu diwates ku umur, tangtu dina hiji mangsa bakal ninggalkeun alam dunya, aya sababarah runtuyan kagiatan anu dipigawé kunu ditinggalkeun, pikeun mulasara jasad.
Ilaharna, runtuyan upacara dina mulasara mayit dimimitian ku ngandian, ngaboéhan, nyolatkeun, ngurebkeun, nyusur taneuh jeung tahlilan. Tahlilan dieusi ku maca du’a jeung dzikir ka Allah SWT, kalayan ngandung maksud jeung tujuan ngadungakeun arwah nu geus tilar dunya, masing ditarima amal ibadahna, ogé kulawarga anu ditinggalkeun masing dipaparin kasabaran jeung kaiklasan. Tahlilan diayakeun di imah nu kapapaitan, biasana diayakeun pasosoré atawa peutingna dina poé kahiji nu maot ngantunkeun, anu disebut poéna, tiluna, tujuhna, matangpuluh (opat puluh poéna), natus (saratus poéna), mendak taun (mangsa sataun ngantunkeun), jeung néwu (mangsa saréwu poé ngantunkeun.


Dicutat ti:

Tidak ada komentar:

Posting Komentar